tisdag 27 oktober 2009

Men vad tror du om socionom?

Idag var jag och träffade en studievägledare, detta då jag vill se vad det kan finnas för alternativa yrkeskarriärer för en dam i sina bästa år som inte kan komma in på den utbildning hon önskar då där finns "för många" tjejer. Jag hade hoppats att jag skulle bli uppmuntrad att läsa ekonomi eller något civilingenjörsprogram, då jag har förstått att dessa inriktningar är mansdominerade. Rimligtvis borde det ju i jämställdhetens vackra namn behövas fler ckicks där, om det nu behövs fler gossar på psykologen . Men nja, så blev det väl inte riktigt.

Nope, istället undrade min studievägledare (som för övrigt var mycket trevlig) om jag inte skulle fundera på socionom eller sjuksköterska istället. Och någonstans här blev det kortslutning i min hjärna, för hur var det nu? Jag har inte chans att bli antagen till psykologprogrammet för att jag är, eh, brud? Och för många brudar finns det redan på psykologen. Socionom eller sjuksköterska å andra sidan. Där borde jag satsa. Men sist jag hängde på socialhögskolan bestod ungefär 95% av deras studenter av, just det, brudar. Inte snubbar. I min värld innebär det att skulle jag läsa där, skulle jag vara ytterligare en brud. Det vill säga, jag skulle inte bidra till en jämnare könsfördelning. Så på vilket sätt blir samhället mer jämställt (förresten efterlyser jag en förklaring av vad LU menar med jämställdhet) av att brudar med psykologdrömmar utbildar sig till socionomer och sjuksköterskor? Ur mitt perspektiv ser det snarare ut som att tjejer slungas vidare till traditionellt kvinnodominerade yrken med lägre löner och status. Hur svårt hade det varit att fråga om jag inte kunde tänka mig en framtid som civilingenjör eller -ekonom istället? Eller att i alla fall, när jag började fråga om detta, pusha mig lite.

Gah, kan inte bara LU anställa en massamassa genusvetare (mig till exempel) som kan ta tag i det här "problemen" på riktigt, för just nu känns det mest som att det är trötta gubbar som sitter och bestämmer saker som de varken bryr sig ett jota om, eller har en aning om hur det fungerar. Det känns bara så himla 1800-tal!


5 kommentarer:

  1. Fantastiskt..så sorgligt att man inte ens blir förvånad längre..

    SvaraRadera
  2. Ja, man kan definitivt undra vad de menar med jämställdhet. Uschiamej om det blir för mycket kvinnor på högt ansedda utbildningar - verkar det som de menar.

    Hanna

    SvaraRadera
  3. Hej, do you have an email ? I'm a French journalist working for Radio France Internationale and I'd like to learn more about discrimination at university : marie_chaffard@yahoo.fr

    SvaraRadera
  4. Varför är en jämn könsfördelning ett självändamål? Är det inte bättre om de med bäst förutsättningar släpps in oavsett kön?

    Hur stort väsen skulle det blivit om en man råkat ut för samma sak?

    SvaraRadera
  5. Jag tror faktiskt inte det spelar någon roll om det är en man eller kvinna. Anledningen till att det är kvinnorna det hörs om är att det i 95% av fallen är just dem som drabbas när det handlar om universitetplatser.

    Alltid läskigt att stirra sig blind på vilket kön personen ifråga tillhör. Oavsett vilket.

    SvaraRadera