fredag 16 oktober 2009

Grupptalan mot SLU

Jag har precis fått ett mail med uppgifter om rättegången i Svea hovrätt. Den kommer att vara den 23 november. Jag hoppas verkligen att jag kan vara där, och att det kommer så många som möjligt! Dels som stöd till olivia Rozum som jag antar måste vara där, och dels för att visa att vi faktiskt engagerar oss i frågan.
Förra gången var vi ett helt gäng och det kändes väldigt bra. Det känns som att det blir en väldigt kraft i vårt ställningstagande.

Jag tänkte berätta lite om min bakgrund i det här. 2005 sökte jag in till veterinärprogrammet, efter att ha gått färdigt ett års naturvetenskaplig utbildning på Önnestads folkhögskola. Då fick jag reda på att jag har mycket svårare chans att bli antagen i folkhögskolekvoten eftersom jag är kvinna. Studievägledaren på SLU berättade detta för mig, och jag tyckte det lät helt galet. Hon drog fram lite statistik som visade att ingen kvinna blivit antagen de senaste åren, och det kändes overkligt att mina planer skulle hindras så abrupt enbart på grund av mitt kön.
Envis som jag är, skickade jag iväg en JämO-anmälan. Det blev uppmärksammat i lokal media. Men sen tystnade det och ett år senare hörde plötsligt Aktuellt av sig. De ville göra en intervju med mig.
Då vaknade media till igen, och denna gången var det i hela Sverige. Dagen efter att Aktuellt sänts, ringde Clarence Crawford från Centrum för rättvisa upp mig och sa att de ville representera mig i ärendet. Då hade JämO fortfarande inte tagit något beslut.

Centrum för rättvisa tog kontakt med de andra tjejerna och sen blev det "Grupptalan mot SLU".
Jag är helt överväldigad över hur stort detta blivit, och otroligt glad att Centrum för rättvisa tog tag i saken. Vilket stöd alla vi bortsorterade tjejer får av det! Dessutom är de ju grymt duktiga. Det märks ju inte minst på att vi faktiskt vann den första rättegången.

Många reaktioner jag mött är positiva, men tyvärr finns det ju så klart negativa också. En högst personlig tanke är att det verkar som att vissa män tar illa vid sig av det här, och känner att de måste försvara sitt kön/sin grupptillhörighet. Personligen tycker jag att denna typ av bortsortering är fel oavsett vilket kön den slår mot.
I ett land som är så individualistiskt som Sverige, är det fruktansvärt förvånande att man ändå "döms ut" på grund av en grupptillhörighet. Speciellt en sådan man inte kan påverka (utan drastiska medel).
// Hanna

1 kommentar: